تهران / واحد مرکزی خبر / علمی و فرهنگی 1392/06/11 نخستین نمایشگاه و جشنواره بزرگ گیاهان داروئی و داروهای گیاهی ایران ؛ فردا با حضور مقامات وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و روسای کمیسیون های بهداشت و اجتماعی مجلس شورای اسلامی ، در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران ، گشایش می یابد . به گزارش ستاد خبری نمایشگاه ؛ در نمایشگاه و جشنواره بزرگ بیش از دو هزار و 500 نوع گیاه داروی و همچنین گونه های دارای خواص عطری، ادویهای، آرایشی و بهداشتی، رنگ دهنده، طعم دهنده و مکمل غذایی و همچنین انواع دستگاه ها و تجهیزات مدرن تبدیل و تولید داروهای گیاهی در معرض دید متخصصان و شهروندان قرار می گیرد. نخستین جشنواره داروهای گیاهی، گیاهان دارویی، صمغ های نباتی و صنایع وابسته ، با هدف معرفی گونه های گیاهی ایران ، ارتقاء سطح دانش عمومی در زمینه کشت، استخراج، بسته بندی گیاهان دارویی، طب سنتی، تهیه محصولات ارگانی ، معرفی و نمایش انواع عرقیات، عطر، اسانس و محصولات ارگانیک مانند زعفران، عسل و ادویه برپا می شود. معرفی و تقدیر از برگزیدگان در زمینه های صادرات ، کار آفرینی ، بسته بندی داروها و شناسایی ظرفیت های موجود در زمینه های صادرات ، کار افرینی ، بسته بندی داروها و شناسایی ظرفیت های موجود در زمینه گیاهان دارویی و ارتقاء سطح عملکرد عاملان این صنعت در کشور و تبدیل آن به ثروت از دیگر اهداف این جشنواره است. سرزمین ایران از نظر تنوع گیاهی، به خصوص از منظر گیاهان دارویی، جایگاه منحصر بفردی در جغرافیای گیاهی جهان دارد. گونههای گیاهی ایران در حدود هشت هزار گونه است و حدود سه هزار گونه ، خواص دارویی دارد. هنوز دستاوردهای علمی علما و دانشمندن بنام و کم نظیر این مرز و بوم بویژه شیخ الرئیس ابوعلی سینا از منابع معتبر علمی و دروس دانشگاهی کشورهای پیشرفته محسوب می شود. تنوع اقلیمی، تنو ع گونه ای و ذخایر ژنتیکی از ویژگیهای بارز این سرزمین بوده و با بهره گیری از هشت هزار گونه گیاهی ، همواره استفاده از گیاهان دارویی و تأمین دارو از منشاً گیاه از ویژگیهای بارز طب ایرانی است. برغم این پیشینه تاریخی درخشان و گذشته پرافتخار، عملاً جایگاه ایران امروز در این دانش از موقعیت مناسب و مطلوبی در جهان برخوردار نیست. تمهیدات لازم برای احیاء و بازگرداندن این سیادت فراموش شده و ارتقاء اهداف متعالی طب ایرانی که گیاهان دارویی سنگ بنای آن را تشکیل می دهد، امری اجتناب ناپذیر است. البته جایگاه داروهای گیاهی از یک سال پیش در کشور با تحولات علمی- تخصصی نظام مندتر شده است. تشکیل ستاد گیاهان دارویی و طب ایرانی، تاسیس دانشکده طب سنتی، ایجاد درمانگاه ها و مراکز تحقیقاتی و آموزش تخصصی گروهی از پزشکان و داروسازان نمادی از تحول و نظام مندی جایگاه طب سنتی ایران و درمان دارو گیاهی است. امروزه در کشورمان استفاده از داروهائی گیاهی رشد مناسبی یافته است. این داروها برای درمان بیمارهای مختلفی کاربرد دارد که می توان به داروی برگرفته از گیاه” تک سرخ “ یا”سرخدار ” برای درمان سرطان سینه ؛ داروی برگرفته از گیاه ” خله “برای درمان بیماری های حساسیتی ؛ داروی گیاه”اویشن“ برای درمان عفونیت های تنفسی و داروی از گیاه” خار مریم “برای درمان بیماری های کبد اشاره کرد. براورد می شود که75 هزار گیاه دارویی در سراسر جهان وجود داشته باشد. تاکنون 5000 داروی گیاهی با تلاش صنایع داروئی جهان ساخته و به بازار عرضه می شود . ارزش تجارت جهانی گیاهان دارویی در سال گذشته میلادی 43میلیارد دلار برآورد شده است و پیش بینی می شود درسال 2050 ، به دهها برابر دلار برسد. نمایشگاه و جشنواره داروهای گیاهی، گیاهان دارویی، صمغ های نباتی و صنایع وابسته از 12 تا 15 شهریور هر روز از ساعت 9 تا 16 در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران آماده بازدید علاقه مندان است.
+ نوشته شده در دوشنبه یازدهم شهریور ۱۳۹۲ ساعت 20:46 توسط
|
سلام؛ به مدیکا خوش آمدید. در این وبلاگ سعی بر آن است تا مطالبی راجع به زراعت و گیاهان دارویی و گاهی مطالب متفرقه در اختیار علاقمندان قرار گیرد.استفاده از مطالب و تصاوير گياهان دارويي با ذكر منبع بلامانع است. با کمال میل پذیرای نظرات و انتقادات شما در رابطه با مطالب وبلاگ هستیم.